كارگاه خلاقيت مادر و كودك

آموزش مهارت تفكري انتخاب و تصميم گيري

1394/4/27 19:12
نویسنده : بهار فلاح
630 بازدید
اشتراک گذاری
مهارت تصميم گيري
 
محدوديت هاي تصميم گيري – تعداد و انواع تصميمات کودکان را ، با محدوديتهاي منطقي مشخص نماييد. بعنوان مثال اگر قرار است کودکي در انتخاب تنقلات مورد نظر خود حق تصميم گيري داشته باشد، بهتر است دو يا سه خوراکي سالم به او پيشنهاد کنيد و اجازه دهيد که خود يکي را انتخاب کند. اگر شما فقط يک انتخاب مجاز براي کودک فراهم کنيد، امکان بروز تعارض در وي را کاهش مي دهيد و در واقع موقعيتي ايجاد مي شود که تصميم گيري صورت نگرفته است.
 
به کودک توضيح دهيد که چرا در يكسري از موقعيتها حق انتخاب وجود ندارد و مردم بايد از قوانين و برنامه زماني معيني پيروي کنندشرکت در آتش بازي و ترک مدرسه در زمان مقرر و نقاشي رو ديوار و...
 
وقتي کودک تصميم درستي مي گيرد، اجازه دهيد که بداند چرا آن تصميم از نظر شما درست بوده است. بعنوان مثال اگر کودک در اتوبوس جاي خود را به فردديگري مي دهد ، بگوييد « از اينکه در اتوبوس از جاي خودت بلند شدي و صندلي ات را به آن خانم مسن دادي خيلي خوشم آمد، اين کار خيلي خوبي بود، تصميم درستي گرفتي»
 
وقتي کودک دست به انتخاب نامناسبي مي زند مثلاً جازدن و عدم رعايت نوبت در صف، گفتن حرفي نامناسب يا بازي کردن به جاي اتمام تکاليف مدرسه، از فرصت استفاده کنيد و در مورد علل اينکه چرا اين تصميم گيري غلط است بحث و گفتگو کنيد و از نتايج بحث براي انجام انتخابهاي بهتر و مؤثرتر در آينده بهره گيري کنيد. از کودک بخواهيد که انتخابهاي ديگر را بطور فرضي تصور و نتايج آن را مورد نقد و بررسي قرار دهد. بعنوان مثال اگر کودک بخاطر دارد که به جاي آنکه اتاقش را ديروز مرتب کند، به بازي پرداخته و نتيجه اين عمل محروميت او از تماشاي کارتون مورد علاقه اش بوده با او بحث کنيد که در تصميم گيري فعلي چه نکات مشابه و چه نتايج احتمالي نصيب او خواهد شده،
 
در نظر داشتن ساير افرادي که با تصميمات ما مرتبطند – وقتي تصميم گيري کودک در زندگي ساير اطرافيان اثر گذار است، درباره نوع تصميم کودک و اثر آن بر سايرين بحث و گفتگو کنيد. بعنوان مثال فرض کنيد که کودک مي خواهد از يک وسيله بازي در پارک استفاده کند. اين خواست و تصميم تنها مربوط به کودک نيست. آيا افراد ديگري هم هستند که بخواهند از آن وسيله استفاده کنند؟ آيا کودکاني در آن پارک در انتظار استفاده از آن وسيله نوبت گرفته اند؟ کودک چه احساسي خواهد داشت اگر نتواند از آن وسيله بازي استفاده کند؟ آيا مکانهاي ديگري در آن نزديکي وجود دارد که بتواند از آن وسيله بازي استفاده کند ؟ اين بحث و گفتگو به کودکان کمک مي کند تا متوجه اثر تصميماتشان  بر سايرين باشد و به آنها توجه کنند. 
پسندها (1)

نظرات (0)