كارگاه خلاقيت مادر و كودك

مهارت بيان و كنترل احساسات و هيجانات (اساس ساير مهارت ها)

1394/4/27 17:36
نویسنده : بهار فلاح
614 بازدید
اشتراک گذاری
مهارت شناخت ، بيان و كنترل احساسات
مهارت همدلي 
مهارت اجتماعي و ميان فردي ، مهارت مشاركت
كه مهارت بيان احساسات اساس همه ي مهارت ها  است .
مهارت های شناخت ،بيان و كنترل  هیجان ها:ما در كارگاه تلاشمان بر اين است كه از طريق بازي ، نقاشي و داستان احساسات مختلف انساني را به كودك معرفي كنيم (شناخت هيجان هايي هایی از قبیل شادی و ترس و حسادت و غم واضطراب ،عصبانيت وافزايش قدرت نه گفتن و ...) 
براي مثال «خنده و نشاط او ناشي از احساس شادي است يا گريه او نشانه ناراحتي و درد اوست يا خشم او نشانه ناکامي او در رسيدن به خواسته اش است.» و تاثیر آنها بر رفتار خود و دیگران و فراگیری نحوه اداره آنها و واکنش مناسب در برابر آنها را معرفي كنيم.
در مرحله ي بعد از معرفي ، روي  نحوه يبيان احساسات و هيجانات تمركز خواهيم كرد :براي مثال كودك جيغ مي زند يا بدقلقي مي كند حال مادر يا مربي از كودك مي پرسد :عزيزم چه چيزي تو رو عصباني كرده ؟ و حين بازي با كودك گفتگو مي كنيم تا كودك بتواند حسش را بيان كند (بازي نمايش صورتك در كلاس هم به شناخت و بيان هيجانات كمك خواهد كرد)
حال  كه كودك احساسات را شناخته و مي تواند بيان كند  به اميد خدا دست خواهيم يافت به مرحله كنترل و مديريت احساسات و هيجانات.  
عزيزم مي دونم كار زشتي انجام داد دوستت و تو عصباني شدي ، اما به نظرت به جاي اينكه سرش جيغ بزني يا اسباب بازيتو پرت كني يا حرف زشت بزني و توام ناراحتش كني ، بهتر نبود بهش مي گفتي تو منو عصباني كردي و الان نمي خوام بآهات بازي كنم؟؟؟
در اين حين مهارت همدلي هم مي توان كار كرد ،درك احساس كودك مقابل (فكر مي كني با اين حرفت دوستت چه حسي داره؟
اگر كسي به تو اين حرف و بزنه چه حسي پيدا مي كني؟؟) 
مهارت همدلی: در این مهارت فرد می آموزد که چگونه احساسات افراد دیگر را تحت شرایط مختلف درک کند، تفاوت های فردی را بپذیرد و با پیش داوری و قضاوت با دیگران برخورد نکند.
 
مهارت مقابله با استرس:با اين مهارت ها فرد مي آموزدکه چگونه با فشارها و نقش های ناشی از زندگی و همچنین استرس های دیگر مقابله یا آنها را مدیریت کند تا باعث فرسودگی روانی و جسمانی اش نشود.
مهارت مشاركت ،همكاري: فردي كه بتواند بر احساساتش تسلط و مديريت داشته باشد  ،مي تواند نيازهايش را بيان كند اعتماد به نفس پيدا خواهد كرد و در نتيجه در گروه و اجتماع احساس ناديده شدن نخواهد كرد و در او مهارت مشاركت و اجتماعي و بين فردي هم تقويت خواهد شد.
مهارت نظم و برنامه ريزي هم در كودك تقويت خواهد شد،
توانایی برقرار کردن ارتباط موثراین مهارت به معنای ابراز احساسات، نیازها و نقطه نظرهای فردی با گوش دادن فعالانه به مخاطب و ایجاد بیشترین رضایت با کمترین تنش و کشمکش است.
مهارت ايجاد و حُفظ روابط بين فرد: مهارتي ست براي تعامل مثبت خصوصا اعضاي خانواده در زندگي روزمره و روابط دوستي، شناسايي مرز روابط با ديگران و ايجاد روابط متعهدانه و صميمانه.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)